יום שלישי, 6 באפריל 2010

וגם השנה, רעיונות לשאריות מצות

כמו בשנה שעברה, גם השנה בטח תשארו עם המון מצות בבית.

בשנה שעברה דווקא הצלחתי להעלות כמה רעיונות חביבים לניצול מצות שנותרו, והשנה נוסף לרשימה קלף מנצח - בורקס מצות.

בפסח הקודם היו לביבות ירק לנשנוש לפני הסדר, ולזניה ומצות בשוקולד לניצול שאריות.
אני מכינה נשנושים לשעה שלפני הארוחה, כי ידוע שיש מאחרים, ומחכים, ואז קוראים בהגדה - בקיצור, כולם רעבים ושמחים שיש מה לנשנש בקטנה לפני שיושבים יחד.
אז השנה שניים במחיר אחד - בורקס מצות במלית תפוחי-אדמה עם פטריות או טונה. זה יוצא טעים במידה שלא-תיאמן, במיוחד כשזה חם, פריך מבחוץ ומחיתי מבפנים...

הכנתי שמונים חתיכות של בורקס לליל הסדר - שמונים נשמע הרבה, אבל היינו 41 סועדים, כך שלא היה מופרך. חלקו את הכמויות לפי מה שאתם צריכים.
שימו לב שכמות הבסיס היא ל- 80 בורקסים, והתוספת של "הטעם הרצוי" היא ל- 40 בורקסים.






בורקס מצות נפלא!


חומרים:


20 מצות
5 תפוחי אדמה גדולים
מלח, פלפל שחור
שמן זית
7 ביצים
1 חבילת קמח מצה
שמן לטיגון

מלית טונה לחצי כמות בורקס-
2 קופסאות טונה בשמן
2 בצל בינוני, קצוץ
10 שיני שום, קלוף ופרוס (לא קצוץ)
שמן זית

מלית פטריות לחצי כמות בורקס-
5 פטריות פורטבלו קצוצות
3 פטריות שיטאקי קצוצות
2 בצל בינוני, קצוץ

שמן זית

הכנה:


ריכוך המצות-
הרטיבו את המצות במים, והניחו על מגש, עם נייר סופג מפריד בין המצות. כסו במגבת והניחו לעשרים דקות, עד שהמצות מתרככות, ממש כמו בד.
חיתכו כל מצה לארבעה ריבועים.

מלית בסיס-
בשלו את תפוחי האדמה במים עד לריכוך. סננו היטב, ועכו במועך פירה. הוסיפו מעט שמן זית לקבלת מרקם מחיתי רך יותר, והרבה מלח ופלפל.
קחו בחשבון שבתור מלית הפירה צריך להיות מתובל הרבה יותר ממה שאתם רגילים, כדי שלא יצא חסר טעם. אל תתקצמנו על הפלפל השחור.

מלית טונה-
טגנו בשמן זית בצל קצוץ. כשזהוב הוסיפו את השום, וטגנו עוד כדקה.
הוסיפו את הטונה וטגנו תוך ערבוב, עד שהיא "מתייבשת" ונעשית חומה.
ערבבו עם חצי מכמות מחית תפוחי האדמה.

מלית פטריות-
טגנו בשמן זית בצל קצוץ. כשזהוב הוסיפו את הפטריות וטגנו עוד כמה דקות.
ערבבו עם חצי מכמות מחית תופחי האדמה.

הרכבה וטיגון-
על כל רבע מצה רטובה הניחו חצי כף מלית. קפלו לשניים - אני רציתי להבדיל בין הסוגים השונים, אז את הבורקס עם הפטריות קיפלתי למלבן, ואת אלו עם הטונה למשולשים.
טירפו את הביצים עם מעט מלח. סדרו בצלחת קמח מצה גס.
חממו שמן במחבת גדולה.
טגנו כמו שניצל - לטבול כל בורקס בביצה, אח"כ בקמח המצה, ולשמן החם.
לטגן משני הצדדים לצבע זהוב, ולהניח על נייר סופג.

להגיש חם.


4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אני אוהבת מצות. כן, לכל אניני הטעם שמעקמים את האף אני מודה קבל עם ועדה - מצות זה דבר טעים. לשמחתי ביגל מספקת לי מידי שנה הצדקות לשימוש במצות. לזניה, בורקס וכדומה.
הבורקס היה נהדר ונחטף במהירות שיא ע"י האורחים הממתינים לאחרוני באי הסדר. מה שאיפשר לנו לנהל קריאה סדורה ושיטתית של ההגדה. אני אהבתי במיוחד את הפטריות.

זאת מלונדון

אנונימי אמר/ה...

המעיל שלי, מה הוא אומר?
המעיל שלי לא אומר כלום.
המעיל שלי - שותק!

beagle אמר/ה...

המעיל שלך ביישן.
הוא בטח לא למֶד.

פנינה אמר/ה...

אולי המעיל שלו אוטודידקט?