יום שלישי, 13 באפריל 2010

והירוק מציץ מחלונך

ארטישוקיש משהו באביב, שתמיד ממלא אותי באופטימיות. זה הריח של התחלת השרב (עם כל האלרגיות המתלוות, אני יודעת...), והיובש באויר שמתחלף מהר מאד בלחות תל-אביבית קשה עם כניסת הקיץ.

והכי חשוב, האור.
אין כמו אור יום של שעון קיץ להפיג דכאונות חורף קלים ולהפיח תחושת חופש.
איזה כיף!!!

עוד דבר שקורה לי עם האביב, ועליו אני מברכת, הוא הצורך ההולך וגדל בארוחות קלילות יותר.
לא עוד תבשילים סמיכים וכבדים, מרקים מהבילים.
הבו לי יוגורט וסלטים וכריכים.

הארטישוק הוא ירק אביבי נפלא. אצלנו במשפחה מבשלים ארטישוק במים, עם מלח, לימון ועלי סלרי, ואז מתחילים לעבוד - מפרקים עלה עלה, טובלים את קצות העלים בתערובת מיונז ולימון תוצרת בית, ומכרסמים... כמו פיצוחים.
בשלב מסויים מגיעים ל"לב" של הארטישוק, שולפים החוצה את השערות המעצבנות, שניתקות בקלות אחרי הבישול, ורבים על התחתיות הכי טעימות...

ועוד זכרון מהעבר - אבא מביא ארגז של ארטישוקים, וכדי להכין ממולאים, שעושים שימוש רק בתחתיות, צריך לפרק את הארטישוקים מעליהם. אז כל המשפחה מתאספת סביב השולחן ומפרקת אותם, אחד אחד. וגם מכרסמים את קצות העלים, למרות שהם לא מבושלים, והם משחירים הכל - את הידיים, הציפורניים והלשון...

אז פסח חלף, וארטישוקים מבושלים כבר הכנתי, אבל את הבייבי-ארטישוק, הקטנטנים האלה שאוכלים (כמעט) בשלמות, אותם מעולם לא ניסיתי להכין. האביב הזה נראה לי כמו הזדמנות מצויינת לנסות משהו חדש.

מיני ארטישוק
קודם כל הלכתי לקרוא קצת איך מתעסקים עם המיניאטורות האלו. מצאתי כאן הסבר מפורט ונהיר, ממליצה לכם לקרוא.
וכאשר שלב הבישול ברור, אפשר לשחק עם הרוטב.
מיונז של אבא הוא בסיס נפלא לכל רוטב לסלט, ופטרוזיליה זה ירוק, וירוק זה אביב - כבר אמרנו, לא?


סלט בייבי-ארטישוק ופטרוזיליה

חומרים:

8 בייבי-ארטישוק
1/2 לימון
מלח

1/2 חבילת פטרוזיליה קצוצה
2 כפות מיונז של אבא
2 כפות שמן זית
מיץ מחצי לימון
מלח

הכנה:

קלפו את העלים החיצוניים של הבייבי'ז, עד שתגיעו לעלים הרכים והבהירים. קצצו את קצה הגבעול. קצצו את קצה העלים.

שימו בסיר עם מים ומלח. סיחטו חצי לימון וזירקו גם אותו לתוך הסיר.

סלט ארטישוק ופטרוזיליה
בשלו עד שהארטישוקים מתרככים (סכין חדה שנכנסת לתוך בסיס הארטישוק צריכה לחדור בקלות).
שיטפו במים קרים וסננו.

חצו את הארטישוקים וערבבו עם יתר חומרי הסלט.

נפלא על אורז לבן, בחיי. סלט קר על אורז חם.








4 תגובות:

יובל אמר/ה...

כנראה שאין יותר טוב מירוק על ירוק בהיר... התמונה הראשונה והשלישית פשוט עושות חשק לתת ביס בסלט הזה.

נקרא מעולה, האמת שבכלל סוף החורף ותחילת האביב מבשר על הרבה מאוד סוגים של ירקות מעולים... ואני מתחבר מאוד ל-"קאט" שעושים מהתבשילים הכבדים לטובת הקלילים יותר.

פוסט מעולה - תודה!

soul food אמר/ה...

נפלא!הולכת לחפש לי כמה כאלה ,ראיתי אצל הירקן בשבוע שעבר והיססתי מעט... לא עוד!!

אולגה אמר/ה...

יאמ! גם אני בעד פירוק העלים אחד אחד וטבילתם ברוטב מיונז ולימון.
תודה על הפוסט - הזכיר לי שמזמן כבר לא כיכב הארטישוק בביתנו :)

beagle אמר/ה...

יובל, תודה :-)
זה בהחלט סלט פוטוגני, אפילו למאותגרת צילום כמוני.

נשמה, ספרי לי מה יצא. אני מתכננת לעשות שוב, רק הפעם לקלות את הארטישוקים בתנור עם שמ"ז אחרי בישול, ולשלב עם מוצרלה ובלסמי.

אולגה, נכון שזה סוג של תרפיה, הפירוק של הארטישוק? :-)