יום שבת, 30 באוקטובר 2010

איגלו הפתעה

אז נבחר שם לקינוח.
היו רעיונות מקסימים, האמת, והיה לי מאד קשה לבחור.

אז תודה לכל אלו ששלחו שמות לקינוח, במייל ועל גבי הבלוג,
וכה לחי לקומה 13 ג' על ההצעה המנצחת.


אני, קינוחים כ"כ מורכבים מכינה אולי פעם בשנה, כי בתכל'ס, אני חובבת פשטות.
אבל לפעמים נכנס לי לראש הג'וק של "אני צריכה אתגר" ואז אני מתחילה להתפרע.
איגלו הפתעה הוא תוצאה של התפרעות שכזו.

הפעם יצא טוב - רציתי להכין קינוח מפעים לארוחה של חברים, וזה מה שיצא.
בעצם, הכלים הם אלו שהובילו אותי. קניתי תבניות סיליקון בצורה כיפה עם שקע.
תבנית שממש זועקת להכין בה מוס, ולהניח משהו בשקערורית שנוצרה. נגיד רוטב, או דובדבן, או נשיקונת קטנה ממרנג.
או קובית ג'לי.
היה לי ליקר שזיפים שהכנתי, זממתי על ג'לי אלכוהולי בקינוח כבר מזמן, רק חיפשתי תירוץ.
כמובן שתוכלו להכין מכל ליקר אחר ג'לי.

ואז התחלתי למרוח תבניות סיליקון בשוקולד. בגלל שהג'לי היה בהיר, ורציתי שיבלוט בשקע שבראש הכיפה, את השקע מרחתי בשוקולד לבן, שתי שכבות.
אחרי שהתקשה, מרחתי את כל הכיפה בשוקולד מריר. אני אהבתי מאד איך שהגבולות התערבבו להם, יצאה דוגמא שיש חביבה מאד.
עשיתי גם כיפות שכולן שוקולד מריר, ובהן שמתי אגוז לוז שלם, שהבהירות שלו נראתה טוב על רקע החום הכהה.
בקיצור, הכיף במנה הזו היא שתוכלו לאמץ רק חלקים שלה ולהרכיב כמו פאזל - מוס אחד בלבד, ציפוי אחד בלבד, קישוט אחר וכן הלאה.
אני מודה ומתוודה, לא טרחתי לטמפרר את השוקולד. אני עצלנית. כן.
ממליצה בכל מקרה להקפיא את הכיפות לפני שליפתן מהתבניות, פחות סיכוי כי תשברנה. אבל להגיש אחרי הפשרה, בבקשה... לא כיף לאכול מוס קפוא.

המוסים היו מוס שוקולד מריר פשוט ומוס מסקרפונה.
אם אתם רוצים למלא רק במוס אחד, לכו על המסקרפונה, כי הוא מחבב מאד את הג'לי.
אני יודעת כי שאלתי אותו.

איגלו הפתעה

חומרים (לכ- 10 כיפות):

200 מ"ל ליקר שזיפים
3 עלי ג'לטין

100 גר' שוקולד לבן
250 גר' שוקולד מריר

170 גר' שוקולד מריר
80 מ"ל שמנת מתוקה
1 חלמון
4 חלבונים
20 גר' סוכר

4 חלמונים
80 גר' סוכר
3 עלי ג'לטין
250 גר' מסקרפונה
125 מ"ל שמנת מתוקה

הכנה:

הניחו את עלי הג'לטין במים, עד להתרככות ו"ספיגה" של הנוזלים. חממו, בזהירות, במיקרו, בפולסים של 5 שניות כל פעם, עד להמסה. היזהרו שלא ירתח.
ערבבו עם הליקר, והעבירו לתבנית אינגליש חד פעמית.
קררו במקרר עד שמתייצב לחלוטין.
חיתכו את התבנית החד-פעמית ושילפו החוצה את מלבן הג'לי. חיתכו בעזרת סכין לקוביות.
אם אתם רוצים דוגמא יפה כמו בצילום מעלה, חיתכו בסכין משוננת. לקבלת דפנות חלקות, חיתכו בסכין חלקה. שימו את הקוביות במקרר עד להרכבת המנה.

המיסו את השוקולד הלבן מעל אדים. מירחו את ראש הכיפה. קררו. מירחו שכבה שניה. קררו.
המיסו את השוקולד המריר מעל אדים. מירחו את יתר הכיפה. קררו. מירחו שכבה שניה. קררו.



הניחו את עלי הג'לטין במים, עד להתרככות ו"ספיגה" של הנוזלים.
טירפו את החלמונים עם הסוכר מעל אדים, עד שהתערובת מגיעה לטמפרטורה של 85 מעלות. טירפו ללא הפסקה.
הוסיפו את הג'לטין המרוכך וטירפו היטב עד שנמס לחלוטין.
הוסיפו את המסקרפונה וערבוב לתערובת חלקה.
הקציפו את השמנת המתוקה.
כשתערובת המסקרפונה מגיעה לטמפרטורת חדר (כ- 20 מעלות), קפלו פנימה את הקצפת.
מלאו את הכיפות עד חצי הגובה במוס,והעבירו למקרר לשעה.

המיסו את השוקולד המריר על אדים, מהניחו בצד.
הרתיחו את השמנת, והוסיפו לשוקולד המומס, וערבבו עד לתערובת אחידה. הוסיפו את החלמון וערבבו היטב.
הקציפו את החלבונים, תוך הוספה הדרגתית של הסוכר, עד לקצף יציב.
כשתערובת השוקולד כבר לא חמה מאד (כ- 40 מעלות), ערבבו פנימה שליש מהקצף.
קפלו בעדינות את שארית הקצף לתערובת השוקולד.
מלאו את הכיפות עד סופן במוס שוקולד והקפיאו לפחות שעתיים.

להגשה, הפיכו החוצה את הכיפות בעודן קפואות והפשירו במקרר.
לפני ההגשה הניחו קובית ג'לי על כל כיפה.

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ואי איזו מנה מטריפהההההה
היא כל כך ייחודיות יפה ומעניינת!!!!!!!
אם היית שמה אותה בתחרות כלשהי היא היתה זוכה מקום ראשון ללא ספק:-)))
מדהים .....
יום נפלא- יפית

אנונימי אמר/ה...

יפהפה. ומעורר תאבון, מאוד.
את יודעת את הכתובת, ובכלל - מגיע לי!

אנונימי אמר/ה...

וואו הקולות שהשמעתי בשעת בוקר שכזו ועוד החלון פתוח!!!!
אין מילים....
(כמו שאת רואה, אני גם מתכוונת לזה!)
אימוש5

נטלי אמר/ה...

נראה פשוט מעולה, במיוחד אהבתי את הג'לי ליקר שזיפים, יאמי :)

soul food אמר/ה...

איזה מנה מעניינת ויפה כל כך....
אהבתי מאד!!!
חיה.

אנונימי אמר/ה...

איזה יופי!
ואם נראה לך, אז הנה עוד רעיון לתבנית הזו בדיוק (לא שלי - כי בכלל לא הכרתי את התבנית הזו עד לפני כחודש - אלא מהספר החדש של נייג'לה):
אופים בהן מעין בראוניז ומגישים כשבשקערורית טמון כדור גלידה ומעל מזורזף רוטב כלשהו שטעמו הולם את טעם הגלידה והבראוניז.
יכול להיות שבשל הצורה והייעוד צריך עיסה יותר יציבה של בראוניז והרי יש מתכונים בטווח שבין 1/4 כוס קמח ל-1 כוס קמח.
בכל מקרה יש מתכון מסודר בספר ואם תרצי אקליד לך.
דניאל

beagle אמר/ה...

תודה לכולם!
(איזה כיף לקבל מחמאות :-) )

דניאל, אני אשמח לקבל מתכון!
אני תוהה אם הבראוינז יוצא רך ונימוח כמו שאני אוהבת בתבנית שהיא בסה"כ די גבוהה.

אנונימי אמר/ה...

בשמחה.

לגבי השאלה: מהתמונות בספר אלה נראות כמו קעריות יותר לכוון העוגה ופחות לכוון הפאדג', כלומר הן די יבשות, וכפי שתראי במתכון גם אינן מכילות שוקולד. אלה לא בראוניז קלאסיות (אם כי יש כמובן מתכונים מצויינים ללא שוקולד או עם מעט שוקולד). אני בכלל מקווה שבאמת מדובר באותה תבנית אליה מתכוונת נייג'לה, כי כשאני מסתכלת עכשיו בספר השקע נראה לי אצלה גדול בהרבה - מעין מכתשים קטנים של עוגה.

בכל מקרה, אם תרצי לנסות, הנה המתכון לקעריות בראוניז מתוך הספר האחרון של נייג'לה לוסון "Kitchen: Recipes from the Heart of the Home" (בנוסח מתורגם ומקוצר ועם כמה הערות ממני). לא ניסיתי אותו, אבל אפשר לסמוך על נייג'לה. חוץ מזה מה כבר יכול להיות רע? כל קינוח המכיל ניגודים מכיל הבטחה לטוב.
6 מנות
125 ג' חמאה רכה
125 ג' סוכר דק (כמובן גם סוכר רגיל יעשה את העבודה)
15 ג' אבקת חלב לתת (מאלט) (כיון שזה מרכיב שנועד לתת טעם בעיקר, או לפחות כך נראה לי, הייתי משמיטה ולא יוצאת למסע חיפושים מתיש)
15 ג' קקאו משובח
125 מ"ל מים רותחים
125 מ"ל רוויון או יוגורט נוזלי
1 ביצה
1 כפית תמצית וניל
150 ג' קמח
1/2 כפית אבקת סודה לשתייה
להגשה (על פי בחירה): קצפת, מזרה סוכריות, פירות, גלידה, רטבים שונים, אגוזים קצוצים

לתבנית של 6 שקעים מתאימים ליצירת קעריות("תבנית עוגות קערית?" "תבניות עוגות צלוחית" או אולי "תבנית קעריות עוגה"? העיקר שאת מבינה את הכוונה)

לחמם תנור ל-200 מעלות ולשמן קלות את השקעים בחמאה.
בסיר קטן על אש נמוכה להמס חמאה. להוסיף סוכר ולבחוש עד להמסתו המלאה. להסיר מהאש (נראה לי שבטח אפשר גם במיקרו בזהירות בקערה).
בספל גדול או קנקן לשים את אבקת החלב ואת אבקת הקקאו ולטרוף פנימה את המים הרותחים לתערובת חלקה. להוסיף לחמאה ולערבב לתערובת אחידה.
לספל/הקנקן המרוקן (אין צורך לשטוף) להוסיף רוויון (או יוגורט), ביצה ווניל, לטרוף ואז לבחוש לתוך העיסה שבסיר.
לבסוף, לערבב פנימה קמח וסודה לשתייה.
למלא את התבניות (אפשר להעזר בכלי מדידה בן 100 מ"ל). שקעי התבנית אמורים להתמלא עד 3/4 גובה.
לאפות בתנור החם כ-12 דקות. כשמוכנות ירגישו מעט קפיציות בלחיצה קלה על שטח הפנים. לצנן התבנית על רשת למשך 5 דקות ואז לחלץ מהתבנית להוצאת קעריות הבראוניז.
אפשר למלא כשחמימות מעט או לאחר שהצטננו לחלוטין, איך שרוצים.
בהצלחה ובתאבון
דניאל

אנונימי אמר/ה...

הסתכלתי עכשיו שוב על התמונה אצלך ואני די בטוחה שלא מדובר באותה תבנית בדיוק (צר לי, היו לי כוונות טובות). אבל אפשר לנסות כל עוד מתאימים את הכמות לגובה בשקעי התבנית ואולי את זמן האפייה ולראות מה יוצא, לא?
דניאל

beagle אמר/ה...

תודה! :-)
אני אנסה לחפש באינטרנט את התבנית, אולי יש תמונה, ואז אוכל לראות האם ניתן להתאים לתבניות שלי.
המון תודה!