יום שני, 4 בינואר 2010

חודש מרקים! הנסיכה על העדשה

באנגלית זה 'הנסיכה על האפון', ואם הייתי אנגלו-סכסית הייתי צריכה להכין מרק אפונה.
מעניין איך זה בשפת המקור, האם הנס היה אומר אפונים או עדשים.
בכל מקרה, כמו הנסיכה על העדשה, לילות רבים ללא שינה עברו עלי בתהיה איזה מרק יפתח את חגיגות חודש המקרים בבלוג. הוא צריך להיות מרק חורפי, סמיך וממלא ומנחם.
מרק עדשים הודי
מרק עדשים עם גוון הודי (כי מה יותר הודי מעדשים?) הוא בדיוק מה שהייתי צריכה.

הלכתי להתייעץ עם אבא, מומחה המרקים המשפחתי, ועל פי עצתו המרק עבר טחינה וסינון כדי שקליפות העדשים לא יעשו "גירוד מעצבן" בגרון. התוצאה נהדרת, ושילוב התבלינים ממש זעק לתוספת יוגורט למרק, וכך היה. יוגורט עיזים קר על קערית מרק חמה.

מרק עדשים הודי

חומרים:

1.5 ליטר ציר עוף (ראו הערה בהמשך)
500 גר' עדשים ירוקים, מבושלים במים לריכוך.
2 בצלים גדולים, קצוצים
שמן לטיגון
1 ראש שום מופרד לשינים קלוף ופרוס
1/2 פלפל ירוק חריף (אפשר שלם)
כף הל טחון
2 כפות אבקת קארי
2 כפות גרעיני כוסברה טחונה
2 כפות כמון טחון
מלח, פלפל שחור

להגשה - יוגורט עיזים

מרק עדשים יוגורט
הכנה:

טחנו את העדשים המבושלים עם מעט ממי הבישול, והעבירו דרך מסננת כך שתפטרו מהקליפות ותשארו עם מחית חלקה.

בסיר טגנו את שני הבצלים לצבע זהוב. הוסיפו את השום והפלפל החריף וטגנו עוד דקה. הוסיפו את התבלינים וטגנו יחד שתי דקות.
הוסיפו את מחית העדשים ואת ציר העוף ובשלו 10 דקות על אש בינונית.

הגישו חם עם יוגורט קר.

*ציר עוף: בהרבה ממתכוני המרק עשיתי שימוש בציר עוף. אני מכינה סיר גדול ומקפיאה בקופסאות, ומפשירה בעת הצורך את הכמות הדרושה.
אני חייבת להודות שאני לא מקפידה על ציר עוף לפי כל הכללים... אני עושה מרק ומצמצמת אותו היטב, וזה בהחלט מספק אותי לצרכי.
אז ציר עוף חפיף - בסיר גדול, 4 כנפיים, 1 פולקע, 2 גזר, 1 בצל, 1/2 ראש שום מופרד לשינים וקלוף, 1 ראש סלרי, 1 שורש פטרוזיליה. להוסיף 4-5 ליטר מים ולבשל. את הקצף הנוצר לקפות, ולצמצם לשליש.

6 תגובות:

לא סוגרת ת'פה אמר/ה...

מגרה...

אודליה אמר/ה...

סוף סוף מתכון שאני יכולה להכין בבית :)

ההיא מלונדון הכינה לי פעם מרק אפונה אנגלי למופת.

זאת מלונדון אמר/ה...

למען האמת המרק היה על פי מתכון של אבא, שע' אכל באחד מביקורינו החורפיים ואילץ אותי להכין (כן, כולל סינון המרק דרך מסננת. דבר שלקח לי המון זמן!). אבל, היה טעים.

תגידי ביגל, את רוצה לשלוח לי רשימת מצרכים. נראה לי שנהיה מבוצרים בבית ונבשל הרבה מרקים! א' כבר הביעה את דעתה ותקוותה (לא עודדתי אותה. היא לבד דיברה על העוגיות שלך!) שהדודה תבשל לנו את האוכל הטעים שלה. או שנעשה טיול לסופרמרקט?

beagle אמר/ה...

ל.ס.ת, אודליה - המרק הזה נפלא. באמת שווה לנסות.
לונדונית, שיניתי במתכון של אבא את התבלינים, אבא, כזכור, לא נוגע בכמון... אבל כל היתר, בהחלט לפי שיטתו.
שולחת לך רשימה.
אני חושבת שנכין מרק :-)
מתאים לשלג.

אודליה אמר/ה...

אצלי לא הולך מרק עדשים בלי כמון.

כן, כן, אני יודעת להדליק את הגז ואני מכינה מרק עדשים כתומות לפעמים. אפילו מרק אפונה שחיתותי עם בייקון אני מכינה.

את המרק של ביגל אני מתכוונת לנסות כבר בשבוע הבא.

fairy_mi אמר/ה...

אוי כמה שזה נראה טעיםםםםם!
התיבול נשמע מעולה,
והיוגורט מעט משלים את התמונה בצורה נהדרת
אפשר ממש לדמיין את הטעם...
מזל שאת לא אנגלו-סכסית , לא מתה על מרק אפונה