יום רביעי, 20 באפריל 2011

סלט בין אדום לשחור

עבדים היינו, אבל עבר לנו.

אלא שבמקום הצורעס של עמישראל במצרים, יש לנו היום צרות חדשות.

למשל, סדר פסח. גם אצלכם המשפחה מתעקשת לקרוא כל מילה ומילה? גם הקטעים שכתוב שקוראים אותם רק בשבת, למרות שהיה יום שני? גם לפי מנהגי העדות שלא ידוע לכם על שייכות כלשהי אליהן? גם אצלכם מתעקשים להמשיך לקרוא את ההגדה עד הסוף אחרי שמסתיימת הסעודה? גם אצלכם קרובה מספר 1 (להלן אמא שלי) מתחרה עם קרוב מספר 4 (להלן דוד שלי) מי קורא יותר מהר את "שפוך חמתך" (מדובר כמובן בביצוע כפול, שנוכל להשוות), ומתעקשים לשיר כל שיר גם בנגינת ספרד וגם בביצוע חוזר בנגינת אשכנז?

בקיצור, החוויה הייתה קשה, עד כדי כך קשה שבתום חמש שעות לערך, כשהסתיימה הנגלה הראשונה של שירים, ניצלנו את ההפוגה וברחנו הביתה, תוך ויתור על הקפה ועל סלט פירות מרשים לקינוח. אין מה לעשות, ליל הסדר הוא טראומתי, ועוד לא אמרנו מילה על הניקיונות של פסח ועל זה שב"וניליה", למשל, לא מגישים גלידה בוופל - כי זה חמץ.

אבל יוצאים מזה גם דברים טובים לפעמים. למשל הסלט הזה לליל הסדר, שהוא גם טעים וגם מושך את העין בניגוד בין צבעים: שחור מול גווני אדום-כתום.

סלט פלפלים, זיתים ותפוזים

חומרים ל-15-20 מנות:

8 עגבניות בינוניות
4 פלפלים צהובים ו/או כתומים
3 תפוזים גדולים
3/4 כוס זיתים שחורים חריפים (לא זיתים דפוקים, שהם מרים, אלא אלה שקונים ממש מעורבים בחתיכות פלפל חריף)
3/4 כוס אגוזי מלך שבורים גס

חומרים לרוטב

1/4 כוס שמן זית
מיץ מחצי לימון
3-4 שיני שום, כתושות
1 כפית שמן שומשום
2 כפיות דבש
1 כפית מלח ים אטלנטי

 
הכנה:

שוטפים את העגבניות והפלפלים, קוצצים אותם לחתיכות קטנות ומניחים בקערה גדולה. מהפלפלים כדאי להסיר לא רק את הזרעים אלא גם את החלקים הפנימיים הלבנים, כדי לא לטשטש את הקונטרסט בין גווני אדום-כתום-צהוב חזקים לזיתים השחורים.

מפלטים את התפוזים - חותכים את בסיסו של כל תפוז, ומסירים ממנו בסכין את הקליפה - כולל הקליפה הלבנה שמתחת לכתומה. אז מכניסים את להב הסכין ועוברים בצידי הפלחים כדי להפריד אותם מהקליפה שבין הפלחים. חותכים כל פלח נטול-קליפה למספר פיסות. הרבה מבשר התפוז מתבזבז בתהליך הזה, אבל זה שווה את זה. מוסיפים כשני שליש מהתפוזים לעגבניות ולפלפלים, את השליש האחרון שומרים לקישוט למעלה.

לגבי הזיתים השחורים, שימו לב שיהיו חריפים! אל תסתפקו בזיתים שחורים "סתם", כי מה שנותן את הטוויסט פה זה הניגוד בין מתיקות התפוזים לחריפות של הזיתים. מגלענים את הזיתים וחותכים אותם לפיסות קטנות. מוסיפים כשני שליש מהזיתים לקערת הסלט. מוסיפים גם שני שליש מהאגוזים.




מערבבים בקערית את המצרכים לרוטב, מוסיפים לקערה, מערבבים את הסלט, טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.







כעת עורמים במרכז את הזיתים השחורים שנותרו, מסביבם במעגל את התפוזים שנותרו ובמעגל החיצוני - את שאר האגוזים. מגישים וזוללים. רק אחרי "שולחן עורך", כמובן.




תגובה 1:

beagle אמר/ה...

נשמע נהדר, אבל מי קנה את הזיתים?
P-: