יום חמישי, 24 ביולי 2008

כשר אבל מסריח

טוב, עד עכשיו היינו נחמדים (בגדול, אל תהיו קטנוניים). אבל כעת החלטתי לכתוב על נושא שמזמן מרגיז אותי, אבל עד עכשיו לא היה לי איפה לצעוק.

הנושא הוא כשרות של מסעדות. באמת שאין לי שום דבר נגד הכשרות עצמה, או נגד אנשים שאוכלים רק כשר. אבל יש לי הרבה נגד מסעדות שהופכות לכשרות.

מצד אחד, ברור שזכותם של אוכלי הכשר להיות מסוגלים למצוא מקום שהם יכולים לאכול בו, מבלי שזה יצריך אותם לנסוע לירושלים. מצד שני, זכותי לשתות קפוצ'ינו אחרי שאכלתי עוף. בשבת. אז איפה עובר הגבול? לדעתי, הוא עובר בערך במקום שבו אדם חופשי מרגיש שמגבילים את חופש האכילה שלו - מתי לאכול, מה לאכול, ומה לא לאכול.

לפני עשר שנים בערך, התחלתי לחוש במין "מיני טרנד", שבו כמה מסעדות ובתי קפה באזור המרכז והשפלה הפכו לכשרים. נסגרו בשבת, הפכו את הקינוחים שלהם לפרווע והעלימו את הדבר האחר. לפחות בחלק מהמקרים, מדובר היה במסעדנים שבינם לבין הכשרות אין כל קשר, למעט הכסף. המסעדה נשארה באותה בעלות, לפעמים עם אותו שף, אבל הפכה לכשרה.

אני מבין את הצעד הזה כפעולה כלכלית, על משקל "אם המסעדה כשרה, יאכלו אצלי שומרי הכשרות וגם אוכלי הטרף. אם היא לא כשרה, אני מפסיד את ציבור שומרי הכשרות. מסקנה: כדאי לי לשמור על כשרות". זו משוואה שבאמת מתקיימת, לפעמים, כי יש לא מעט חילונים שבולעים את הצפרדע (if only) ומוכנים לאכול במקום כשר, על אף שהנאתם מהארוחה נפגמת (או כך לפחות אני טוען). אז לדעתי, את המשוואה הזו צריך לשבור, ולגרום לציבור המסעדנים להבין שאם הם הופכים את המסעדה לכשרה, הם אולי מרוויחים את ציבור שומרי הכשרות, אבל הם גם מפסידים חלק מאוכלי הטריפה.

בעשר השנים האחרונות, לא אכלתי בשום מסעדה כשרה, כשהדבר היה בשליטתי (כמובן שדוכני שווארמה ופלאפל לא נחשבים, אם כי מי שמכיר אחד כזה שפועל בשבת מתבקש להשאיר פרטים במערכת). בעיר מגורינו הקטנה יש במרכז מק'דונלדס שאמנם פתוח בשבתות, אבל בתי הקפה סגורים בשבת. אז אין לנו ממש ברירה ואנחנו שותים בהם קפה מדי פעם, בימי השבוע, אבל תוך מודעות מלאה: ברגע שיהיה באזור בית קפה שיפעל בשבת, אלה ששומרים שבת לא יראו אותנו יותר.

אני בעד לתמוך במי שתומך בי, ולהחרים (הרי בזה בעצם מדובר) את מי שמתעלם מהצרכים שלי בגלל תחשיב כלכלי קר. קצת קיצוני? אולי. אבל יש לי תחושה שאם לא פועלים כך, בסופו של דבר יהיה קשה למצוא מסעדה טובה בשבת. וגם במשך השבוע, הקינוחים החלביים ישרדו רק במסעדות לצמחונים. לא ככה?

3 תגובות:

beagle אמר/ה...

מאיפה להתחיל...
אני בהחלט מבינה את המצוקה - אתה רוצה לשבת לשתות קפה ביום שבת, ולא לנסוע לת"א בשביל זה.
מצד שני, אני בהחלט נתקלת גם במצוקה של אוכלי כשר למצוא מקום סביר (!) לשבת זו.
אני לא בטוחה לגבי השיקול הפיננסי. אני הייתי מעדיפה לא ללכת למסעדה כשרה, למשל, כי לרוב הן באמת ברמת נמוכה יותר מבחינה קולינרית. יש יוצאי דופן, כמובן. אני חושבת שהשיקול הכספי יכול לעבוד לשני הכיוונים. יתכן שבמקרה של בית קפה זה יותר חד-צדדי: ההפסד גדול יותר אם פותחיים בשבת, וגם אוכלי טריפות כמוני ישבו שם באמצע השבוע, כי במקום חלבי (לא פרווה, כמובן) אפשר לשמור על רמה טובה למדי.
אם אני מנתחת נכון את מה שאתה אומר, אז באיזור מגוריך יש אחוז גבוה יחסית של שומרי כשרות, אחרת כוחות השוק כבר היו דואגים לכך שיפתח מקום שאינו כשר ופתוח בשבת. או שאולי זה בדיוק שלב ביניים בו יש נישה פנויה (אם תמלא אותה, אני מבטיחה לבוא לבית הקפה שלך).
אני לא חושבת שמתעלמים מהצרכים שלך, זה קצת מוגזם. פשוט עוד לא נמצא מי ששווה לו למלא אותם. יש הבדל. זה לא פעולה ישירות נגד "לא שומרי כשרות", אלה כוחות השוק. והם הפוכים באיזור ת"א, דרך אגב. אני מניחה שיש הרבה בעלי מסעדות שהיו מתים לסגור בשבת, ולו כדי לנוח, והם לא יכולים בגלל שרוב הרווח שלהם מגיע בסופ"ש. הם יעשו בחכמה, דרך אגב, אם יסגרו ביום שני, למשל. פתרון אלגנטי לטעמי. אבל אני סוטה מהנושא.

odedee אמר/ה...

אני מסכים לגבי הסגירה ביום שני כיום מנוחה, אבל זה באמת לא הנושא.

אני לגמרי מסכים שכוחות השוק הם לב העניין, ואני מצביע על זה שהציבור החופשי נותן לפעמים לכוחו להתאיין, ומקבל את הגזירה בהכנעה, במקום למחות ולהצביע ברגליים - כמו שאני עושה.

נשאל ככה: אם "דיקסי", נניח, הייתה מודיעה שהיא הופכת לכשרה (תסריט הזוי מאוד, אני מקווה) - היית ממשיכה לבקר שם?

beagle אמר/ה...

אתה מדבר על מצב שבו דיקסי הופכת לכשרה ושורמת על רמת האוכל כפי שהיא היום (נגיד מנות אחרות, אבל מלהיבות באותה מידה)?
אני מניחה שכן הייתי הולכת, אבל כנראה שפחות, ולו בגלל שאני יוצאת בעיקר בסופ"ש.
הנקודה היא שעם הפיכתה לכשרה היא כנראה לא היתה מצליחה לנפק מנות באותה רמה (אלא אם היתה הופכת לפתע לקונדיטוריה חלבית) וזוה סיבה שבגללה הייתי מוותרת עליה. זה נגזרת של ההפיכה לכשרות, סיבת הכשרות אינה גורם ישיר אלא עקיף.