יום שני, 18 במאי 2009

מפזרים פירורים - תה של פייב או'קלוק

קראמפטס למון קרד
לא, ביגל. זה לא מתכון לתה...

אחרי כל השחיתות במנה הראשונה ובמנה העיקרית, מתחייב שגם ההמשך יהיה שחיתותי, נכון?

אז המנה שלפניכם היא מתיקות קטנה שבאה אצל הבריטים בצמוד לתה. לא בדיוק קינוח, אבל טעים אש, ושחיתותי כנדרש. בלעז קוראים את זה crumpets with lemon curd, ובעברית - רק אלוהים יודע. crumpets הם בלילה מטוגנת, מלוחה קמעה. אוכלים אותם באופן מסורתי עם חמאה או משהו מתוק עליהם - ריבה למשל. אני בחרתי להכין lemon curd, כעין ממרח לימון מתוק וחמצמץ בטירוף, שמורחים על ה-crumpets. נוגסים וממריאים לרקיע השביעי.

ומה עם הפירורים, אתם שואלים? או. אז אחרי שלקחתם crumpet ומרחתם אותו בנדיבות בנטיפי lemon curd, פזרו עליו (גם כן בנדיבות. ברור.) שברי אגוזי מלך. זה מגביר שחיתות מובהק.

crumpets
crumpets
המתכון: מכאן. מספר ה-crumpets שיצאו לכם תלוי בעיקר בגודל שתיצרו - בין 6 ל-12.

המצרכים:
225 גרם קמח לבן
כפית מלח
כפית שמרים יבשים
כפית סוכר
275 מ"ל חלב
55 מ"ל מים
חמאה לטיגון


כמויות הנוזלים במתכון הזה משונות קצת, אני יודע. זה לא ממש חייב להיות מדויק, צריך רק לראות שהבלילה מקבלת בסופו של דבר מרקם לא מימי מדי ולא סמיך מדי. נכון שזו מסוג ההגדרות המעצבנות ביותר לראות במתכון? אין מה לעשות, אם אתם לא רוצים הגדרות מעצבנות, תמדדו את המצרכים בכל זאת במאזניים...

צריכים גם "רינגים" - טבעות מתכת או סיליקון למתן צורה עגולה על המחבת, רצוי כאלה שיש להן ידית שמאפשרת להרים אותן מהמחבת בקלות. משתמשים בהן בדרך כלל לחביתות קטנות או לפנקייק. בלעדיהן הבלילה שלנו, בת אלף שכמוה, תזלוג על המחבת ותקבלו משהו דומה למופלטה. שזה נחמד, אל תראו אותי ככה. אבל לא לשעת התה של הבריטים. אנחנו צריכים crumpets גבוהים, לא פיתות.


אופן ההכנה

מחממים את המים והחלב כך שיהיו פושרים - לא חמים מדי כי אז השמרים המפונקים ימותו. ממיסים בהם את הסוכר והשמרים וממתינים כעשר דקות, שהשמרים יתחילו לתסוס. מערבבים פנימה את הקמח והמלח, מכסים ומחכים כ-50 דקות או קצת יותר, עד שיעלו מספיק בועות ויהיה "ריח של שמרים". הבועות הן הכרחיות - crumpets שאין בהם בועות אינם ראויים לשמם.

משמנים את המחבת, רצוי מאוד בשמן שעומד בחום גבוה, כמו שמן בוטנים או גרעיני ענבים. ממש לא שמן זית. תשקלו בחום (משחק מילים שכזה) להשתמש בשתי מחבתות במקביל כדי לקצר את זמן ההכנה. משמנים היטב את הרינגים, כדי שהבלילה לא תידבק. אם לא משמנים בנדיבות, היא נדבקת בטירוף וזה די מעצבן, ורק רינגים מסיליקון באמת נפרדים בשמחה מהבצק.

הכנת קראמפטס

מניחים את הרינגים על המחבת, שיתחממו יחד עם השמן, וכשהוא חם, שופכים 2-3 כפות בלילה לכל רינג. כמות הבלילה צריכה למלא את הרינג, בגובה של 5 מ"מ לפחות, אפשר עד 1 ס"מ. את החום צריך לקבוע לפי הרגש - לא להבה גבוהה, שלא יישרפו, אבל גם לא נמוכה מדי, שלא ייקח לכם חצי שעה להכין אותם. בקיצור, בינונית. אחרי כמה דקות הבלילה תתחיל להעלות בועות וליצור חורים במשטח העליון של ה-crumpets. אחרי 4 דקות בישול לערך, כשרואים בעין שה-crumpet "יבש", הפרידו את ה-crumpet מהרינג והיפכו אותו לעוד דקה בערך, לטגן את הצד העליון. ברינג סיליקון זה קל מאוד, הוא נפרד בקלות מהבלילה. ברינגים ממתכת זה פחות נחמד, ובדרך כלל צריך לשחרר את ה-crumpet ע"י מעבר עם סכין בהיקף הרינג עד שהבצק משתחרר ממנו.

אם (וכנראה) אתם צריכים להשתמש באותם רינגים להכין מיד crumpets נוספים, דאגו לנקות אותם מיד (ולא לשכוח לשמן אותם שוב טוב-טוב), שיהיו מוכנים למילוי חוזר ברגע שהצד העליון של ה-crumpets שעל המחבת התבשל דיו. "דיו" = קיבל לכל היותר כמה כתמי צבע חום בהיר. אל תתנו לו להשחיר... מגישים חם.


lemon curd
lemon curd
המתכון מכאן.



המצרכים:

100 גרם חמאה (ללא מלח) בטמפרטורת החדרמצרכים lemon curd
1 כוס סוכר
2 ביצים גדולות
2 חלמונים
2/3 כוס מיץ לימון טרי
כפית גרידת לימון

זה מתכון די סלחני לטעויות, מבחינת היחסים בין המרכיבים. אפשר להוסיף יותר חלמונים או יותר מיץ לימון. זה ישפיע על הטעם כמובן, אבל יש פה תחום רחב של תוצאות שתהיינה טובות.

אופן ההכנה
הכנת גבינת לימון
קודם כל, לגבי המיץ לימון. חייב להיות טרי ומלימונים ממש! אל תחשבו אפילו על מיצים משומרים או כל מיני בקבוקוני פלסטיק צהובים בצורת לימון שדרים במקרר. לא לא לא. לימונים. ממש. כמות הלימונים שצריכים כדי להכין שני שליש כוס מיץ תלויה בגודל שלהם (ובכישורי הסחיטה שלכם), אז אל תקמצו וקנו איזה קילו לימונים, מקסימום תשתמשו במיותרים לצרכים אחרים. מי שרוצים לגוון יכולים לערבב גם ליים, או אפילו להשתמש בליים בלבד. כמובן שזה יהיה lime curd ולא lemon curd, אבל עדיין - יהיה טעים.

אחרי שהכנתם מיץ לימון טרי, בוחשים במיקסר במהירות גבוהה את החמאה והסוכר במשך 2 דקות. בשלב הזה התערובת אמורה להיראות בערך כמו התחלה של בצק פריך. מוסיפים את הביצים ואת החלמונים ומערבבים (עדיין במיקסר) במשך דקה. עכשיו התערובת אמורה להיראות יפהפייה וחלקה. כעת מוסיפים את המיצלימון ומערבבים. בשלב הזה התערובת תיראה כמו קוטג' צהוב מקולקל - חמצמץ ומלא גושים קטנים. בדיוק ככה צריך. לא לדאוג: בבישול, החמאה תימס והמרקם יהפוך לאחיד וחלק.
בישול לימון קרד
בבאן מארי או בסיר עם תחתית עבה מאוד, מחממים את התערובת על הכיריים על חום נמוך, עד שהיא מסמיכה ונעשית אחידה. בשום פנים לא להגיע לרתיחה - הטמפרטורה צריכה להיות 75 מעלות צלזיוס בערך. חשוב לבחוש בהתמדה, במיוחד אם לא משתמשים בבאן מארי, אחרת תקבלו חתיכות חביתה בתוך ה-lemon curd, וזה לא טוב, לא טוב בכלל (אם בכל זאת קרה לכם, לא נורא: בתום הבישול, פשוט מסננים דרך נפה עדינה). זמן הבישול הוא כרבע שעה, וזה מוכן כשהתערובת במרקם של רוטב מימי. אל דאגה, היא תסמיך עוד לאחר שתתקרר.

בסוף הבישול מורידים את הסיר מהאש ומוסיפים את גרידת הלימון. מעבירים לקערה ומכסים בניילון נצמד, כדי למנוע יצירת קרום. אוכלים אחרי שעתיים או שלוש - לאחר שמתקרר והתעבה. אפשר לאכול סתם בכפית, למרוח על פנקייק או crumpet או לשלב בעוגות גבינה, למשל. במקרר זה נשמר כשבוע, בהקפאה - מספר חודשים, אם מצליחים לשמור על זה מהשודדים שפושטים על הפריזר. אמנם לא אמורים לאכול את זה קפוא, אבל זה טעים גם ללא הפשרה... מניסיון.

9 תגובות:

Sophie אמר/ה...

לא יפה, ככה, אחרי ההליכה לעשות לי את זה. מה יהיה על כל הקילוגרמים שהשלתי בהזעה? עכשיו אני צריכה משהו מתוק. ופירורי.

beagle אמר/ה...

איך בא לי לימון מתוק. קרמי. יאמי. איך יצא פוטוגני הלמון-קרד שלך, צהוב עמוק.

odedee אמר/ה...

מילא פוטוגני... יצא טעיםםם.

Droli אמר/ה...

יא, איך בא לי על הלמון קארד.
הייתי שמחה גם לקרמיט כזה כמו שהכנת.

(קרמיט קראו לזה לא?)

לא סוגרת ת'פה אמר/ה...

קינוח אנגלי ולא קראו לי? מזל שזכיתי לטעום את הלמון קארד. היה באמת שמיימי.

fairy_mi אמר/ה...

נראה מצוין, כל הכבוד לכם על הארוחה המשובחת!
אכלתי המוןןןן לחמניות כאלה בחו"ל ובאמת תהיתי איך מכינים
והלמון קארד ממש עושה חשק לאכול את כל הסיר בכפית...

זאת מלונדון אמר/ה...

וואללה!!! לא פעם הוזמנו ל- "תה" אצל הקרובים ובת הדודה הציעה בתאווה רבה קרמפטס +חמאה. אנחנו לא הבנו מה הסיפור ("מה הסיפור שלהם, האנגלים האלה" רטן בן זוגי שיחייה). אבל, יום אחד קרה הבלתי יאומן ואנחנו נענינו להצעה (האלטרנטיבה הייתה סנדוויצ'ים עם מלפפונים...) וזה היה לא רע. עשיר בחמאה, חם ובצקי.
מאז אני מסתכלת על חבילות קרמפטס ארוזות בסופר ומתלבטת...אבל - לא, עדיין לא קניתי.
לעומת זאת המתכון נראה מבטיח. מי יודע אולי ננסה בקרוב (נזמין את בת הדודה ונפתיע אותה?)

odedee אמר/ה...

זאתי, מה פתאום אריזות מהסופר?

זה צריך להיות טרי. ובאמת שזה קל להכנה, הדבר היחיד שמרגיז הוא כשהם נדבקים לרינג. אבל עם סיליקון אין שום בעיה.

כלי מטבח אמר/ה...

אחחח, אף פעם לא הבנתי את האובססיביות של הבריטים לקרמפטס. זה כל כך... בריטי! אבל אני חייבת לציין שהמטבח שלך מאובזר יופי עם כל הכלים שרואים פה בפוסט! :)